Vedtægter for FC Faaborg

Vedtægter godkendt 21. februar 2019

§1 Foreningens navn er Fodbold Club Faaborg, i daglig tale: FC Faaborg.

Foreningen er en fusion af "Toftegårdens Idrætsforening" og "Faaborg Boldklub og Idrætsforening" Fodbold. Fusionen fandt sted den 21. februar 2019.

Foreningen fortsætter i relation til CVR, kommunen, bank og andre relationer i Faaborg Boldklub & Idrætsforening Fodbolds navn og i relation til DBU i Toftegårdens Idrætsforenings navn således, at der alene registreres navneændringer.

Foreningen er hjemmehørende i Faaborg Midtfyn kommune.

§2 Foreningens formål er af give foreningens aktive medlemmer mulighed for at dyrke idræt eller andre aktiviteter under betryggende og velordnede forhold, samt fremme den enkeltes og fællesskabets sundhed, trivsel og sociale relationer.

§3 Stk. 1 Fodboldspillet foregår primært på Øhavsskolens, afdeling Uglens (det tidligere Toftegården) anlæg, Faaborg Stadion, eller eventuelle samarbejdsklubbers anlæg.

Stk. 2 Medlemmer fordeles som følger på de 2 anlæg:

a. For børnefodboldens vedkommende, U3 til og med U14, trænes der og spilles kampe/stævner på Øhavsskolen, Uglens anlæg.

b. U14 til og med senior træner og spiller kampe på Faaborg stadion.

Stk. 3 Der er mulighed for at ændre på ovennævnte fordeling, hvis trænere og bestyrelsen finder det hensigtsmæssigt.

Stk. 4 Som medlem optages alle, der anerkender foreningens vedtægter og de vedtægter, der gælder for de forbund og unioner, foreningen er tilsluttet. Optagelse af medlemmer under 18 kræver samtykke fra forældre/værge.

Stk. 5 Bestyrelsen kan ekskludere et medlem, hvis medlemmet modarbejder foreningens formål eller på anden måde miskrediterer foreningen, eller groft tilsidesætter god skik inden for idrætten.

Formanden kan dog træffe en foreløbig bestemmelse, der skal forelægges bestyrelsen inden 1 uge. Afgørelsen er gældende i den periode, der anføres i afgørelsen. Afgørelsen skal meddeles skriftligt, være begrundet og indeholde klagevejledning.

Afgørelser truffet af bestyrelsen skal indberettes til hovedbestyrelsen, der herefter afgør, om eksklusionen skal have virkning i andre afdelinger end, hvor afgørelsen blev truffet.

Bestyrelsen kan beslutte at indberette afgørelsen til DBU med henblik på unionens vurdering af, om eksklusionen skal have betydning for den ekskluderedes adgang til at være medlem af andre klubber.

Den ekskluderede kan påklage afgørelsen om eksklusion til generalforsamlingen. Klagefristen er 4 uger fra modtagelsen af den skriftlige afgørelse. Klage skal indgives skriftligt til formanden. Medlemmet kan kræve afholdt ekstraordinært generalforsamling, der i givet fald skal afholdes inden 4 uger fra formanden modtager anmodning derom.

§4 Stk. 1 Foreningen "FC Faaborg" er en selvstændig forening sidestillet med F.B. & I.F. s Hovedforening. Hovedforeningen er et forretningsudvalg bestående af et medlem udpeget af hver forening, Fodbold, Håndbold, Badminton, Bordtennis og Senioridræt samt formand, næstformand, sekretær og en kasserer. Formandens for støtteforeningen "Vennerne" eller et andet udpeget medlem tilbydes at være medlem af hovedforeningen.

Stk. 2 I relation til den økonomiske opdeling, sidestilles hovedforeningen og en underafdeling med en forening.

Stk. 3 Hver forening er en selvstændig juridisk og økonomisk enhed. En forenings aktiver tilhører alene forening. For en forenings passiver hæfter alene forening og således ikke de øvrige foreninger og medlemmerne.

Foreningerne er forpligtet til at betale et årligt beløb til hovedforeningen til dækning af fælles udgifter. Beløbet fastsættes i hovedforeningens årlige budget. Mellem foreningerne indbyrdes fordeles beløbet forholdsmæssigt efter antallet af medlemmer pr. 1. januar i det pågældende år, med mindre bestyrelsen beslutter noget andet.

Stk. 4 Ved udlodning fra hovedforeningen til foreningerne fordeles efter medlemsantallet pr. 1. januar i udlodningsåret, med mindre bestyrelsen beslutter noget andet.

§5 Foreningen ledes af en bestyrelse bestående af et ulige antal medlemmer på 5-7. Antallet af medlemmer fastsættes på generalforsamlingen.

a. Formanden og næstformanden vælges direkte på skift på generalforsamlingen for to år ad gangen.

b. Andre medlemmer vælges på generalforsamlingen for to år ad gangen således, at halvdelen eller en mere eller mindre end halvdelen vælges hvert år.

c. Generalforsamlingen kan ved vakance bemyndige bestyrelsen til at supplere sig selv. Opstår vakance i en valgperiode kan bestyrelsen supplere sig selv, indtil den aftrådte er på valg.

d. Det kan på generalforsamlingen besluttes ikke at vælge en formand og næstformand. I så fald ledes afdelingen kollektivt af bestyrelsen. Bestyrelsen fordeler arbejdsopgaverne mellem sig.

e. Bestyrelse konstituerer sig og udpeger en kasserer/revisionsfirma samt en repræsentant i hovedbestyrelsen, senest 14 dage efter generalforsamlingen på et bestyrelsesmøde.

f. Foreningen tegnes to i forening af formanden, næstformanden og kassereren, ved kollektiv ledelse af bestyrelsen. Kassereren alene kan dog disponere over indeståender i pengeinstitutter inden for rammerne af almindelig drift. Formand og kontingentansvarlig har ret til adgang at se konti i pengeinstitut.

§6 Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for foreningens indgåede forpligtelser, for hvilke alene foreningen hæfter med sin respektive formue.

Medlemmer har ikke krav på del i foreningens formue eller udbytte heraf.

Hvor ikke andet er bestemt, finder reglerne for hovedbestyrelsens virke tilsvarende anvendelse for afdelingsbestyrelser.

§7 Stk. 1. Øverste myndighed i foreningens anliggender er Generalforsamlingen, der afholdes 1 gang om året inden udgangen af marts måned.

Generalforsamling indkaldes med mindst 1 uges varsel. Indkaldelse kan ske skriftligt til medlemmerne eller ved bekendtgørelse i en eller flere lokale aviser.

Stk. 2. Generalforsamlingen er beslutningsdygtigt uanset de mødtes antal.

Afgørelse træffes ved almindelig stemmeflerhed blandt de afgivne stemmer. Dog kræves til eksklusion af et medlem samt til ændring af vedtægter mindst 2/3 af de afgivne gyldige stemmer for forslaget.

Stk. 3. Forslag, der ønskes behandlet, skal foreligge skriftligt og være afdelingsformanden i hænde senest 4 dage før mødet.

Stk. 4. Stemmeret har aktive medlemmer på min. 16 år og forældre til medlemmer under 16 år har en stemme pr. barn, dog kun én stemme pr. person, der kan stemme i flere egenskaber. Et medlem skal være medlem i min. 3 mdr. for at kunne gøre brug af sin stemmeret. Bestyrelsesmedlemmer har altid stemmeret uanset om ovenstående er overholdt.

Stk. 5. Ekstraordinært Generalforsamling afholdes, hvis afdelingsbestyrelsen beslutter det, eller hvis mindst 1/3 af afdelingens stemmeberettigede medlemmer skriftligt anmoder formanden derom og til denne afleverer det eller de skriftligt formulerede forslag, der ønskes behandlet. Ekstraordinær generalforsamling skal i givet fald afholdes senest 4 uger efter, at formanden modtog anmodningen.

Stk. 6. Dagsordenen for en ordinær generalforsamling (ved ekstraordinær generalforsamling skal kun pkt. a, d og g indeholdes i dagsordenen) skal som minimum indeholde følgende punkter:

a. Valg af dirigent

b. Bestyrelsens beretning

c. Forelæggelse af foreningens regnskab

d. Indkomne forslag

e. Valg af bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter.

f. Valg af revisorer eller revisionsfirma for et år af gangen.

g. Eventuelt.

Stk. 7. Der udfærdiges referat for generalforsamling.

§8 Foreningen skal føre regnskab i overensstemmelse med god regnskabsskik. Der skal være bilag på alle posteringer

Foreningens regnskab revideres af de på generalsamlingen valgte revisorer eller af en registreret eller statsautoriseret revisor.

Regnskabsåret for foreningen følger kalenderåret.

Foreningen udfærdiger budget for det næst følgende år. Budgettet skal forelægges hovedbestyrelsen til orientering.

Kontingent fastsættes som et led i budgettet, men kan af bestyrelsen ændres i årets løb.

§9 Foreningen kan opløses, hvis det vedtages med 2/3 flertal af de fremmødte stemmeberettigede på to efter hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf sidstnævnte først kan indkaldes efter afholdelse af det første.

Foreningens indestående formue tilfalder hovedforeningen, med mindre det på generalforsamlingen, hvor opløsningen vedtages, besluttes, at den indestående formue skal tilfalde en selvstændig forening, der er hjemmehørende i Faaborg-Midtfyn kommune, og som opfylder betingelserne for at få tilskud efter folkeoplysningsloven, og hvor der alene dyrkes den idrætsgren, som har været dyrket i afdelingen.

En afdeling kan efter beslutningsproceduren for opløsning indgå i en fusion med en anden forening med samme hovedaktivitet således, at den nye foreningen får status som en afdeling af FBIF. En sådan afdeling kan have egne vedtægter vedrørende afdelingens forhold.

§10 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. De må dog ikke afvige fra Hovedforeningens vedtægter.

§11 Stk. 1 Bestyrelsen er beslutningsdygtig når mindst halvdelen af bestyrelsen er til stede. Vedtagelser kræver flertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Stk. 2 Der udfærdiges referat af bestyrelsesmøder. Disse skal godkendes på næstkommende bestyrelsesmøde

§12 Stk. 1 De, i Faaborg Klubhus og på TIF´s gamle anlæg, værende kantinevirksomheder ejes og drives af FC Faaborg under navnet Faaborg Stadion Kantine med eget CVR.nr., som er 34 560 927.

Stk. 2 Kantinerne drives af frivillige og al overskud går til FC Faaborgs drift.

Vedtægterne er godkendt på den stiftende generalforsamling, den 21. februar 2019.